همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

چه غذاهایی برای زنان باردار مضر است؟

غذاهای زیادی وجود دارد که برای سلامتی زنان باردار مفید است و در مقابل آن، غذاهایی نیز وجود دارد که علاوه بر اینکه سلامت مادر را تهدید می‌کند، به جنین نیز خطراتی را وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا،زنان باردار باید از مواد غذایی غیر پاستوریزه پرهیز کنند، زیرا باعث آسیب جنین و همچنین مادر می‌شود و اختلالاتی از جمله آسیب دیدن جفت، عفونت‌های خونی و یا مسموم شدن جنین و یا حتی سقط جنین را منجر شود.



شیر و پنیر نیز از موادی است که در خوردن آن باید احتیاط و از پاستوریزه آن استفاده شود. زنان باردار از پنیرهایی که به وسیله کپک آماده و تهیه می‌شوند، بپرهیزند.

تخم‌مرغ خام

غذاهای خام و پخته نشده به خصوص تخم‌مرغ ممکن است حاوی salmonella باشد که خطرات زیادی را برای جنین و مادر به دنبال دارد.

توجه داشته باشید که تخم‌مرغ باید با حرارت 160 درجه سانتیگراد آماده و به خوبی پخته شود و از سفت شدن زرده و سفیده آن اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر تخم‌مرغ غذاهای دیگری مانند کیک کره‌ای، خمیر کیک، مخلوط زرده تخم‌مرغ و شیر وغذاهایی که مرکب از گوشت و آرد می ‌باشد از جمله غذاهایی هستند که خام آنها ضررهای زیادی برای مادر و جنین دارد.

سبزیجات خام

با وجود اینکه استفاده از سبزیجات در دوران بارداری توصیه زیادی شده است اما بهتر است که تا حد امکان از سبزیجات خام مثل استفاده آن در سالاد و یا ساندویچ پرهیز کنید. سبزیجات خام محتوی salmonella است و به همین دلیل بهتر است از سبزیجات پخته استفاده شود زیرا salmonella با شستن معمولی پاک نمی‌شود. از مضرترین سبزیجاتی که حتما باید پخته شود می‌توان لوبیا و باقالی، یونجه، شبدر و تربچه را نام برد.

گوشت خام

از مهمترین گوشت‌هایی که مورد استفاده افراد زیادی قرار می‌گیرد می‌توان گوشت مرغ را نام برد و از آنجایی که گوشت خام حاوی E.coil و listeria می‌باشد حتما باید به خوبی پخته شود.

همچنین مطمئن شوید که گوشت در دمای 160 درجه سانتیگراد پخته شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرد.

گوشت‌های کنسرو شده نیز می‌تواند جایگزین خوبی برای انواع گوشت‌ها باشد،‌ همچنین هات داگ و همبرگر، گوشت مرغ، سوسیس و کالباس از جمله غذاها و گوشت‌هایی هستند که حتما باید در دمای بالا پخته شوند و در غیر این صورت برای زنان باردار ممنوع می باشند.

گوشت‌ ماهی که محتوی جیوه است

انواع خاصی از ماهی‌ها وجود دارند که به خاطر بالا بودن سطح جیوه در آنها باید در دوران بارداری از خوردن آنها پرهیز شود زیرا باعث اختلال در مغز و تاخیر در رشد اندام‌های جنین می‌شود که کوسه ماهی، اره ماهی، شمشیر ماهی، ماهی خال خالی، ماهی اسقومری، سفره ماهی و نیزه ماهی از جمله آنها هستند. البته بهترین راه، استفاده از ماهی‌هایی است که سطح جیوه در آنها پایین است مانند ماهی پهن و کولی.

بدیهی است که در طی بارداری تحت هیچ شرایطی نباید از دخانیات و مواد الکلی استفاده کرد، مصرف الکل در طی بارداری خطرات جبران نشدنی زیادی را برای جنین به دنبال خواهد داشت که شایع‌ترین آنها عقب ماندگی ذهنی می‌باشد. علاوه بر این بیماری‌های دیگری را نیز از جمله بیماری‌های قلبی، اختلال در سیستم عصبی و مغز در جنین به وجود می‌آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد