همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

ارتباط بخشی از مغز با احساس گناه

گروهی از نورولوژیست های ایتالیایی در بررسی های خود فضاهایی از مغز را یافته اند که مسئول پردازش احساس گناه و تقصیر هستند.

به گزارش مهر، احساس گناه و تقصیر ، احساس پیچیده ای است که به اشکال مختلفی وجود دارد برای اولین بار دانشمندان لابراتوار تصاویر نورونی بنیاد سانتا لوچیا در رم نه تنها موفق به کشف فضاهایی شدند که این احساسات را پردازش می کنند بلکه همچنین توانستند فضاهای مربوط به حس تقصیر عرفی (مرتبط با تخلف از عرف جامعه) و حس تقصیر مربوط به همدردی (مرتبط با یک بی عدالتی نسبت به دیگران) را شناسایی کنند.

در این تحقیق به گروهی متشکل از 72 داوطلب بین 21 تا 38 سال یک سری تصاویر مفهومی برانگیزاننده حس گناه و تقصیر چه از نوع عرفی و چه از نوع همدردی نشان داده و همزمان از مغز آنها با رزونانس مغناطیسی تصویربرداری شد.

سپس این آزمایش در گروه دیگری متشکل از 22 داوطلب با سن بین 21 تا 38 سال تکرار شد اما در این مورد برای تمام شرکت کنندگان یک تکلیف برای شناسایی هویت احساسی آنها تجویز شد.

نتایج این بررسی ها که در مجله علمی Human Brain Mapping منتشر شده است، نشان داد که در گروه اول، اطلاعات به دست آمده از روزنانس مغناطیسی دو فضای مغزی را مشخص کرد که با حس گناه و تقصیر مرتبط بودند. این دو فضا که متفاوت از فضاهای مربوط به حس خشم و غم هستند عبارتند از کورتکس کمربندی پیشین و کورتکس کمربندی پسین که هر دو با تواناییهای شناختی پیچیده در ارتباطند.

در آزمایش دوم، این محققان همچنین موفق شدند فضاهای مربوط به دو نوع مختلف حس گناه را نیز تشخیص دهند به طوریکه ماهیت احساس تقصیر و گناه عرفی ناحیه جزیره ای مغز را که با احساس نفرت در ارتباط است فعال می کند درحالیکه احساس تقصیر همدردی، کورتکس جلوپیشانی میانه که را با فعالیت های اجتماعی، درک حالات روحی و رفتارهای همنوع خواهی ارتباط دارد فعال می کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد